DK / EN
Testikelkræft rammer årligt cirka 300 mænd i Danmark. Hovedparten bliver helbredt, men mange får senfølger. En relativt hyppig senfølge er mangel på det mandlige kønshormon testosteron. Erfaringen viser, at mændene ofte går længe med symptomer, før de får stillet diagnosen testosteronmangel. Samtidig er der en begrænset viden om, hvordan lavt testosteron påvirker helbred og arbejdsliv hos denne gruppe mænd og hvorvidt testosteronbehandling er effektiv og sikker. Projektets formål er at skabe mere viden om konsekvenserne af lavt testosteron hos mænd, der overlever testikelkræft, samt effekt og sikkerhed af behandlingen.
”Vi udnytter danske registerdata på tværs af sygehuskontakter, medicinforbrug og sociale forhold, til at undersøge og beskrive sygelighed i en national gruppe af testikelkræftoverlevere. Vi vil benytte moderne analysemetoder, der muliggør undersøgelse af effekt og sikkerhed ved testosteronbehandling på en måde, der minder om et lodtrækningsforsøg,” fortæller Marie Juul Ørnstrup, afdelingslæge, Hormon og Knoglesygdomme, Aarhus Universitetshospital.
Projektet vil: