DK / EN
I Danmark lever omkring 80.000 kvinder efter brystkræft. Mange brystkræftpatienter går i tidlig eller behandlingsudløst overgangsalder. Det kan give symptomer som tørhed i skeden og smerter ved samleje – gener der ofte forværres af kræftbehandlingen.
Vagifem, en lokal behandling til skeden der indeholder kvindeligt kønshormon, er en god behandling og kan mindske symptomerne.
Vagifem anbefales ikke til kvinder, der har haft brystkræft, fordi det er usikkert, om det øger risikoen for tilbagefald. Dog bruges det alligevel hos nogen, da en gruppe af kvinder får stærke gener fra underlivet i forbindelse med kræftbehandling, og fravælger kræftbehandling på grund af generne fra underlivet.
I 2010 blev indholdet af kvindeligt kønshormon i Vagifem sænket til en lavere dosis. Det er ikke undersøgt, om kvinder med brystkræft sikkert kan bruge Vagifem med mindre hormon.
Det efterlader mange kvinder uden gode behandlingsmuligheder for deres gener.
“Med støttet fra Vissing Fonden vil vi undersøge, om lavdosis Vagifem øger risikoen for tilbagefald af brystkræft ved at analysere data fra danske sundhedsregistre. Desuden kan vores resultater bruges til at vejlede behandlingen af senfølger hos brystkræftpatienter,” siger Lina Steinrud Mørch, teamleder ved Danish Cancer Institute, Kræftens Bekæmpelse.
Hvis en lav dosis af Vagifem viser sig at være sikkert, kan det forbedre livskvaliteten betydeligt for mange kvinder.